کاربران گرامی به وبلاگ زبان یار برهان خوش آمدید 10 گونه حيوانات در معرض خطر

در گزارش اخير صندوق حفاظت از حيات وحش WWF آمده است كه 10 گونه حيواني در معرض خطر انقراض قرار دارند كه در صدر اين فهرست ببرها هستند.

 

 

در اين گزارش آمده است كمتر از سه هزار و 200 ببر با نام علمي Panthera tigris در حيات وحش باقي مانده است. ببرها تنها كمتر از هفت درصد جمعيت اصلي گربه‌سانان را در اختيار دارند. در حالي كه طي 10 سال گذشته 40 درصد از جمعيت كل گربه‌سانان كاسته شده است. ادامه جنگل‌زدايي و قتل عام و كشتار بي‌رويه اين حيوانات علت اصلي كاهش جمعيت اين ببرها هستند. به طوري كه هم اكنون نسل ببرها در خانواده javan و Balinese در بخش‌هايي از آسيا منقرض شده است.

در اين گزارش به اين موضوع اشاره شده است كه ببرها براي گوشت و بخش‌هايي از اندام‌هاي بدنشان توسط شكارچيان به دام افتاده و يا در طب سنتي آسيايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. همچنين پوست اين حيوان نيز از ارزش ويژه‌اي برخوردار است.

گفتني است بالا آمدن سطح آب درياها، بروز تغييرات ناخوشايند جوي و تغيير در عادات زندگي و زيستگاه‌ها باعث كاهش نسل اين گربه‌سانان در مناطقي چون «بنگلادش» و «هندوستان» شده است.

 چين سال 2010 ميلادي را به منظور حفاظت و توجه به نسل ببرها، سال ببر ناميده است.

به گزارش صندوق حفاظت از حيات وحش WWF دومين گونه در معرض خطر انقراض خرس‌هاي قطبي هستند. اين حيوانات كه اكثرا در قطب شمال زندگي مي‌كنند و با نام علمي Ursus maritimus شناخته مي‌شوند،‌ از قربانيان اوليه تغييرات جوي در جهان محسوب مي‌شوند. اين حيوان در فهرست قرمز اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت IUCN قرار گرفته است و همچنين از جانب برنامه حفاظت از گونه‌هاي در معرض خطر انقراض امريكا نيز محافظت مي‌شود.

اين در حالي است كه اكثر خرس‌هاي قطبي شمالگان در صورت ادامه روند تغييرات ناخوشايند جوي تا كمتر از يك قرن آينده منقرض مي‌شوند.

صندوق حمايت از حيوانات WWF نيز براي كمك به حفظ نسل اين جاندار تمام تلاش خود را به كار گرفته است و از استراتژي‌هاي جديد و به روز استفاده مي‌كند. اين صندوق از تمامي كشورهاي جهان به ويژه كانادا درخواست كرده تا براي حفظ نسل اين پستاندار و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و لوله‌كشي‌هاي نفت و گاز در زيستگاه اين جاندار تلاش كنند؛ چرا كه يكي از عوامل اصلي به خطر افتادن نسل اين جاندار ورود نفت و آلاينده‌هاي كارخانجات به زيستگاه اين حيوانات است. خرس هاي قطبي بدون يخ زنده نمي‌مانند.

 در سومين بخش اين فهرست، فيل‌هاي دريايي اقيانوس آرام قرار دارند. اين فيل‌هاي دريايي كه با نام علمي Odobenus rosmarus divegens شناخته شده هستند يكي از آخرين بازماندگان تغييرات ناخوشايند جوي محسوب مي‌شوند.

همچنين اكثريت جمعيت اين حيوان در مناطق ساحلي چون «برينگ» و «چاكچي» يافت مي‌شوند. به طوري كه در سپتامبر سال 2009 ميلادي، بيش از 200 فيل دريايي اقيانوس آرام در سواحل منطقه چاكچي به گل نشستند و تلف شدند.

در گزارش صندوق حمايت از حيات وحش WWF همچنين به اين موضوع اشاره شده كه اين حيوانات براي استراحت و استفاده از آفتاب، تنفس و پرستاري از توله‌هاي خود، بر روي قطعه‌هاي يخي شناور بر روي آب زندگي مي‌كنند. به عبارتي زندگي آن‌ها به همين يخ‌ها بستگي دارد. اگر يخ‌هاي قطب شمال ذوب شود، ‌زيستگاه اين جاندار در معرض خطر قرار گرفته و ديگر نمي‌توان اين نسل جاندار را حفظ كرد.

پنگوئن ماژلان كه با نام علمي Sphenisucs magellanicus معرفي مي‌شود، در رده چهارم 10 گونه در معرض خطر انقراض صندوق حفاظت از حيات وحش قرار دارد. اين گونه به شدت به دليل وجود لكه‌هاي نفتي دچار كاهش نسل شده و از طرفي به دليل افزايش بي رويه ماهيگيري در منطقه و محل زندگي، منبع غذايي اين پنگوئن نيز به خطر افتاده است. به طوري كه جمعيت كثيري از اين حيوان براي دست‌يابي به منابع غذايي هزاران مايل از محل زندگي خود دور شده و در نهايت در سواحل دور دست به گل مي‌نشينند.

در اين گزارش آمده است سال گذشته صدها پنگوئن ماژلان در سواحل «ريودوژانيرو» در برزيل به گل نشستند، در حالي كه از ميان بسياري تلف شده و بسياري هم بي جان و ناتوان‌تر از آن بودند كه خود را به زيستگاه اصلي برسانند.

همچنين دانشمندان علوم جانوري بر اين عقيده‌اند كه وجود تغييرات اقيانوسي و افزايش دماي آب، علت اصلي كاهش نسل اين جاندار است؛ چرا كه اكثر اين پنگوئن‌ها از نواحي شمالي و قطبي براي دست‌يابي به غذا و محل مناسب براي تخم گذاري به سواحل جنوبي «آرژانتين» مهاجرت مي‌كنند.

از طرفي 12 گونه از 17 گونه پنگوئن، به دليل همين عوامل با كاهش نسل مواجه شده‌اند.

«لاك پشت‌هاي پشت چرمي» كه به Dermochelys coriacealth معروف هستند، يكي از بزرگترين دوزيستان زنده و لاك‌پشت‌هاي دريايي در دنيا محسوب مي‌شوند. اين لاك‌پشت‌ها كه طول عمري بيش از يكصد ميليون سال دارند،‌ متاسفانه هم اكنون با انقراض نسل مواجه هستند. به طوري كه طي آمارهاي اخير اين موضوع مشخص شد كه اين گونه از لاك‌پشت‌ها كه اكثرا در اقيانوس آرام زندگي مي‌كنند تنها در هزار و 300 عدد از آن‌ها باقي است كه البته اين ميزان تنها مربوط به ماده‌هاست. به همين دليل است كه نسل اين جاندار دوزيست به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

به گزارش ايسنا، جمعيت لاك‌پشت‌هاي پشت چرمي اقيانوس اطلس خوشبختانه ثابت است، اما دانشمندان علوم دريايي بر اين عقيده‌اند كه نسل اين جانداران هم به دليل برخي مشكلات نظير به دام افتادن داخل تورهاي ماهيگيري و يا شكار بي‌رويه به شدت در حال كاهش است. از طرفي بالا آمدن سطح آب درياها و افزايش دماي آب اقيانوس‌ها در اطلس و آرام از ديگر عوامل به خطر افتادن نسل اين جانداران است. دماي بالاي آب باعث كاهش جمعيت نوع نر اين جاندار مي‌شود. به همين دليل محققان علوم دريايي و دانشمندان صندوق حفاظت از حيات وحش WWF ‌در تلاشند تا با همكاري كشورهاي حوزه اطلس و اقيانوس آرام نسل اين جاندار را از انقراض حفظ كنند.

در رده ششم فهرست 10 گونه در معرض انقراض صندوق حفاظت از حيات وحش، ماهي تن بلوفين با نام علمي Thunnus thynnus قرار دارد.

اين نوع از ماهي كه متعلق به اقيانوس اطلس هستند، اكثرا در مناطق غرب و شرق اين آب‌ها و درياي مديترانه يافت مي‌شد و به دليل گوشت زياد در تهيه «سوشي» كه غذاي مورد علاقه بيش از 80 درصد ژاپني‌هاست،‌ مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اما به دليل آن كه ماهيگيران در صيد اين ماهي‌ها تن زياده روي كردند صنعت ماهيگيري ژاپن به شدت دچار ركود شده است. با اين حال به دليل حفاظت‌هاي مستمر دولتمردان و حافظان محيط زيست دريايي، جمعيت اين آبزي‌ در حال بازگشت و احيا است.

«گوريل كوهستان» با نام علمي Gorilla beringei beningei كه جزو حيوانات در معرض انقراض كامل در حيات وحش قرار دارد در رده هفتم اين فهرست است. به طوري كه بر اساس اعلام صندوق حفاظت از حيات وحش WWF تنها 720 ميليون عدد از اين حيوان در حيات وحش موجود است. به طوري كه از اين تعداد بيش از 200 گوريل در پارك ملي «ويرونگا» واقع در شرق جمهوري دموكراتيك كنگو، روآندا و اوگاندا زندگي مي‌كنند، اما به دليل وقوع جنگ‌هاي داخلي در اين كشورها و قتل‌عام و يا كشتار اين حيوان،‌نسل گوريل‌هاي كوهستان به شدت با خطر انقراض نسل مواجه شده است. از طرفي، اكثر زيستگاه‌هاي اين ميمون عظيم‌الجثه در اين جنگ‌ها منهدم شده و طي 12 سال اخير نيز 14 درصد از كل جمعيت اين حيوان نابود شده است.

با اين حال مقامات دپارتمان محيط زيست هرسه كشور مذكور طي چند سال اخير تلاش خود را به كار گرفتند تا با احياي زيستگاه اين حيوان نسل آن را حفظ كنند.

پروانه امپراطور با نام علمي Danau splexippus در رده هشتم اين فهرست قرار گرفته است. اين گونه كه مسافت زيادي را از شمال امريكا به سمت مكزيك و براي گذران زمستان طي مي‌كند، جزو گونه‌هاي حشرات در معرض انقراض قرار دارد، اما خوشبختانه به دليل آن كه مراتع و جنگل‌هاي مكزيك تا حدي دست نخورده باقي مانده‌اند، نسل اين پروانه در حال بهبودي است. از طرفي، ايالات متحده امريكا نيز براي حفظ نسل اين پروانه مواردي را در نظر گرفته است.

علت اصلي كاهش نسل و به خطر افتادن اين گونه وجود تغييرات در زيستگاه اوليه است. دماي زياد هوا و يا بارش باران‌هاي سيل‌آسا نيز مانع از توليد‌مثل اين پروانه‌ها مي‌شود.

در رده نهم اين جدول «كرگدن جاوان» با نام علمي Rhinoceros sondaicus قرار دارد. اين حيوان كه تنها از آن 60 عدد در حيات وحش وجود دارد به دليل شكار بي رويه دچار انقراض نسل شده است؛ چرا كه اعضاي بدنش در طب سنتي آسيايي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به همين دليل در سال 2009 ميلادي اين حيوان در فهرست قرمز اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت IUCN قرار گرفت.

در گزارش صندوق حفاظت از طبيعت WWF همچنين به اين موضوع اشاره شده كه علت اصلي كاهش جمعيت كرگدن‌هاي جاوان تخريب زيستگاه‌ها و تبديل مراتع جنگلي به زمين‌هاي كشاورزي اعلام شده است.

گفتني است ماه گذشته در سال 2009 ميلادي ماموران حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در ويتنام كه محل اصلي زندگي اين حيوان است، براي رديابي و حفاظت از سگ هاي جستجوگر استفاده كرده و هم اكنون ده‌ها كرگدن جاوان تحت حفاظت قرار دارند.

پانداها در آخرين گروه حيوانات در معرض انقراض قرار دارند. «پاندا» كه با نام علمي Ailuropoda melanoleuca معرفي مي‌شود، از زمان تاسيس صندوق حفاظت از حيات وحش WWF در سال 1961 ميلادي سمبل بين‌المللي اين صندوق بوده است، اما به دليل برخي از عوامل محيطي و فعاليت‌هاي مخرب بشري هم اكنون تنها يك هزار و 600 پاندا در حيات وحش زندگي مي‌كنند و آينده‌ مبهمي در انتظار آن‌هاست.

زيستگاه اصلي اين حيوان كه در كوهستان‌هاي جنوب غرب چين است، به دليل افزايش دماي هوا نسل آن به شدت با كاهش مواجه شده است.

براي اين منظور، دولت چين به همكاري گروه‌هاي بين‌المللي به شدت براي احياي نسل اين حيوان در تلاش است. به همين دليل است كه هم اكنون بيش از نيمي از زيستگاه‌هاي اين جاندار تحت حفاظت قرار گرفته و اگر اين روند بازسازي ادامه پيدا كند، به احتمال زياد مي‌توان به افزايش نسل پانداهاي چين خوشبين بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: دانستني هاي علمي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, | 12:50 | نویسنده : مجید برهانی |

ابزار هدایت به بالای صفحه

role play ppt

More PowerPoint presentations from mrinal
Communicative language teaching (clt)(1) from Irania Salmerón
Communicative language teaching from englishunab2012
Communicative language teaching from ffffunes
Communicative language teaching from Jana Strohbach ヅ
Communicative Approach from Marisol Smith
Methods, approaches and techniques of teaching english from Shardabai Pawar Mahila Mahavidyalaya, Shardanagar, Baramati
Methods of teaching english from Shardabai Pawar Mahila Mahavidyalaya, Shardanagar, Baramati
Approach, method and technique in English teaching 2014 from Elih Sutisna Yanto
Communicative Language Teaching (CLT) from Giovanni DJatmika
Multiple Intelligences by Howard Gardner from Giovanni DJatmika
Teaching English as a Challenge from Susan Hillyard
Power Point Oral Approach Of Method Of Teaching Engglish from Marda Ely Shinta
How to teach english from Anna Dalin
What teachers need to know about teaching methods by peter westwood from Muhammad Gunawan
Affective Teaching Vs. Putin Method from Jessen Felix
Communicative Approach Part 2 Class Activities from Joanne Chen
Power point method from hildaaddddddd
Powerpoint For Parents from Intrepidteacher
Powerpoint For Parents from Intrepidteacher
Clt in practice from deipan01
Communicative Language Teaching - Cambridge University from Rajabul Gufron
Communicative approach from Peter Szabo
Communicative Language Teaching from Sherif Akl
Communicative Language Teaching (CLT/CLL) from Joel Acosta
Presentation Didactics from Samcruz5
Communicative Language Teaching from Arianny Carolina
Error correction from Robert McCaul
Communicative Language Teaching from m nagaRAJU
Lesson Plan Basics from tlengnoth
Creating lesson plans lydia everly from Lydia Marie Everly
Effective Communication from m nagaRAJU
What is CLT? from Ivan Aguilar
http://www.slideshare.net/confirm/NjUxODc0NjM7ZDNkZDAzYTRhZjgxOWMwNTEzZDQzNmQ1NjNhZTMyNjU2OGM0ZjY1OQ==/
History Of Language Teaching from Isabel
Teaching Method from ANIISTIANA
Task-Based Instruction (TBI) from นิคโกโร้ ประเสริฐทรัพย์สกุลนิตยวงศ
TBLT Lesson Planning from Robert Dickey
Task Based Approach from Universidad Americana (UAM)
Technology in 2013 ppt1 from Duncan Elder
Blending English teaching with technology from Jack Tseng
Effect of Class-Size on the teaching of English language from Waliyullah Salaudeen
How to teach english with technology - Chapter 7 (Part 1) from marinatorres74