کاربران گرامی به وبلاگ زبان یار برهان خوش آمدید آيا خرس هاي قطبي در معرض خطر هستند؟

خرس‌هاي قطبي در معرض انقراض

 


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس از واشنگتن، مؤسسه تحقيقات ژئولوژيك وزارت كشور آمريكا اعلام كرد كه تا پايان قرن حاضر در جزاير قطبي شمال كانادا و سواحل غربي گرينلند هيچ كدام از 16هزار خرس قطبي موجود زنده نخواهند ماند. در حاليكه عمر متوسط يك خرس قطبي 30 سال است اين مؤسسه اعلام كرده كه نسل خرس قطبي در نيم قرن آينده در سواحل شمال آلاسكا و روسيه از بين خواهد رفت و اين در حاليست كه آنها 42 در صد مساحت يخ‌هاي قطبي مورد نياز خود براي زندگي در تابستان را از دست خواهند داد. زندگي خرس‌هاي قطبي وابسته به وجود يخ‌هاي قطبي به عنوان زيستگاه فك‌ها منبع اصلي غذايي خرس‌هاي قطبي است. «استيون آمستراپ» مدير اين تحقيق گفت:" 84 درصد متغيرهاي علمي مؤثر بر زندگي خرسهاي قطبي وابسته به تغييرات سطح يخ‌هاي قطبي است." ميزان يخ‌هاي قطبي تا همين هفته به 75/4 ميليون متر مربع كاهش يافته بود كه نسبت به سپتامبر 2005، 250 هزارمتر مربع كاهش داشته است. 40 هزار سال است كه خرس‌هاي قطبي در زمين زندگي مي كنند. گرينلند و نروژ بيشترين تعداد اين حيوان را دارا هستند در حاليكه يك چهارم جمعيت اين حيوان در آلاسكا زندگي كرده و به كانادا و روسيه هم مهاجرت مي‌كنند. يافته‌هاي اين مؤسسه تحقيقاتي نتيجه 6 ماه تحقيق بر زندگي 3 گروه از خرس‌هاي قطبي است. تخمين‌هاي يك مؤسسه مستقل به نام اتحاديه حفاظت بين‌المللي از منابع طبيعي در گرينلند سوئيس هم نشان داد كه جمعيت خرس‌هاي قطبي در قطب شمال هم اكنون حدود 20 تا 25 هزار عدد است كه با توجه به ذوب يخ‌هاي قطبي، آلودگي، شكار بي‌رويه و توريسم در معرض خطر قرار گرفته‌اند. اخيراً تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته تا اين حيوان نيز به جمع گونه‌هاي حفاظت شده حيوانات در آمريكا درآيد.

يك سازمان دولتي در آمريكا پيش بيني كرده است كه دو سوم جمعيت خرس هاي قطبي جهان تا نيمه قرن جاري از ميان خواهند رفت.

خرس قطبي از يخ به عنوان پايگاهي براي شكار استفاده مي كند
سازمان مطالعات زمين شناسي آمريكا مي گويد بخش هايي از منطقه قطب شمال (شمالگان) با چنان سرعتي پوشش يخي خود در فصل تابستان را از دست مي دهند كه هيچ خرسي تا چند دهه ديگر قادر به ادامه حيات در آنجا نخواهد بود.

دانشمندان معتقدند ميزان يخ هاي شمالگان امسال به طور بي سابقه اي كاهش خواهد يافت.

دولت آمريكا دستور انجام اين مطالعه را با هدف ارزيابي اين مساله كه آيا خرس هاي قطبي بايد تحت حفاظت "قانون گونه هاي در معرض خطر" قرار گيرند يا خير صادر كرد.

دولت آمريكا تصميم خود در اين زمينه را در ژانويه 2008 اعلام خواهد كرد.

اين گونه زيستي (اورسوس ماريتيموس) در "فهرست قرمز گونه هاي در معرض تهديد" كه در سطح بين المللي معتبر است به عنوان موجودي كه در برابر انقراض آسيب پذير است طبقه بندي شده است.

سازمان مطالعات زمين شناسي آمريكا شواهد مربوط به كاهش يخ تابستاني در شمالگان كه طي يك دهه اخير شتاب گرفته است را بررسي كرد.

محققان اين سازمان براساس اين مطالعه، نتيجه گيري كردند كه برخي نواحي كه اكنون جولانگاه خرس قطبي است، مانند درياي برنت در شمال نروژ و روسيه، تا اواسط قرن جاري شرايط مناسب زندگي براي خرس ها را از دست خواهند داد.

اين سازمان نتيجه گرفت خرس ها ممكن است در باقي نقاط به حيات خود ادامه دهند اما در حدود 40 درصد زيستگاه تابستاني آنها تا سال 2050 نابود خواهد شد، و همراه با آن، دو سوم جمعيت كنوني خرس ها از بين خواهند رفت.

ماه گذشته، دانشمندان مركز داده هاي ملي برف و يخ آمريكا گفتند كه يخ تابستاني شمالگان تقريبا 30 درصد كمتر از ميانگين آن در درازمدت است و پيش بيني كرد كه سال 2007 شاهد كمترين پوشش يخي تاكنون خواهد بود.

خرس قطبي از يخ به عنوان پايگاهي براي شكار استفاده مي كند.

خرس های قطبی یكدیگر را می خورند

 

   خرس های قطبی را می توان یكی از مهمترین قربانیان فرآیند گرم شدن زمین برشمرد. این موضوع زمانی بیشتر قابل لمس می شود كه دریابیم براساس آمار و اطلاعات موجود تاثیر تغییرات جوی بر نواحی قطبی و یخی زمین و به دنبال آن خرس های قطبی غیرقابل انكار بوده است.

قطب شمال به سرعت در حال گرم شدن است. حتی سریع تر از آنكه دانشمندان فكر می كنند و این سرنوشت تلخی برای خرس ها و حیوانات قطبی است.

منطقه قطب در پنجاه سال گذشته دو برابر سریع تر از بقیه نقاط دنیا گرم شده است و یخ های اقیانوس منجمد شمالی ۲۰ درصد كوچك تر شده است. افزایش دما از یك طرف شیوه زندگی بومیان قطب را به خطر انداخته و از طرف دیگر باعث شده است حیات بعضی از گونه ها همچون خرس قطبی به خطر بیفتد. خرس های قطبی جانوران سرگردانی هستند كه می توانند ماه ها روی یك تكه یخ شناور سفر كنند و با شكار ماهی غذای خود را تامین كنند (غذای اصلی خرس های قطبی فك است. این حیوانات از یخ دریا برای تغذیه، جفت گیری و زادوولد استفاده می كنند.) در واقع خرس های قطبی برای ادامه حیات به یخ های موجود در قطب وابسته اند چرا كه با شكستن آنها طعمه های خود را از زیر آنها بیرون می كشند.

اما تغییرات جوی و افزایش دمای زمین باعث ذوب شدن كوه های یخ قطب شمال شده است. تحقیقات دانشمندان آمریكایی نشان می دهد خرس های قطبی كه در اثر گرم شدن هوا و طولانی شدن فصل های گرم (بدون یخ) از غذای طبیعی خود محروم مانده اند، اكنون به خوردن یكدیگر روی آورده اند. شواهدی كه این دانشمندان به آنها استناد می كنند پیدا شدن لاشه ۳ خرس قطبی در شمال آلاسكا و كانادا است كه از ژانویه تا آوریل ۲۰۰۴ طعمه دیگر خرس ها شده بودند. لاشه اولین خرس كشته شده در ژانویه ۲۰۰۴ كشف شد. لاشه كشف شده متعلق به خرس ماده ای است كه بلافاصله پس از وضع حمل مورد حمله خرس نر دیگری قرار گرفت. خرس نر پس از، از پای در آوردن خرس ماده، لاشه آن را ۲۴۵ كیلومتر دنبال خود كشیده و سپس قسمتی از بدن خرس ماده را خورده بود.

در آوریل ۲۰۰۴ دانشمندان با دنبال كردن رد پای یك خرس قطبی به لاشه یك خرس ماده بزرگسال برخورد كردند كه قسمتی از آن خورده شده بود. چند روز بعد نیز محققان كانادایی بقایای خرس دیگری را پیدا كردند كه به دست یك خرس مهاجم كشته شده بود.

رفتارشناسان جانوری معتقدند كه خرس های قطبی معمولاً برای تنظیم جمعیت، ازدیاد و قلمروطلبی یكدیگر را می كشند اما كشتن هم نوع برای به دست آوردن غذا به ندرت در آنها دیده می شود.

دانشمندانی كه مشغول تحقیقات بر روی خرس های قطبی هستند، می گویند: «در مدت ۲۴ سال تحقیق بر روی خرس های قطبی در منطقه جنوب دریای «بیوفورت» واقع در شمال آلاسكا و ۳۴ سال تحقیق در شمال غرب كانادا هیچ موردی از تعقیب، كشتار یا خوردن خرس قطبی به دست یكدیگر را مشاهده نكرده اند.»

این یافته ها تاثیر زیاد فرآیند گرم شدن زمین بر خرس های قطبی را نشان می دهد. یكی از كارشناسان برجسته دانشگاه آلبرتا هشدار داده است خرس های قطبی در نتیجه پدیده گرمایش جهانی طی صد سال آینده برای همیشه پهنه زمین را ترك خواهند كرد. براساس اعلام این دانشمند، خرس های قطبی كه برای شكار فك ها به یخ های سطح دریا متكی هستند، به واسطه گرم شدن زمین به شدت در خطر قرار گرفته اند و تداوم روند فعلی به مفهوم انقراض كامل آنان خواهد بود. طرفداران محیط زیست نیز كه از وضعیت موجود ناراضی اند، می گویند ذوب یخ های قطبی در اثر گرم شدن هوای كره زمین نسل خرس های قطبی را تا قبل از پایان قرن حاضر منقرض خواهد كرد.

مركز تنوع زیست شناسی «جوشوا تری» در فوریه ۲۰۰۵ از دولت فدرال درخواست كرد خرس های قطبی را در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار دهند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: دانستني هاي علمي ، ،
برچسب‌ها:


تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, | 12:26 | نویسنده : مجید برهانی |

ابزار هدایت به بالای صفحه

role play ppt

More PowerPoint presentations from mrinal
Communicative language teaching (clt)(1) from Irania Salmerón
Communicative language teaching from englishunab2012
Communicative language teaching from ffffunes
Communicative language teaching from Jana Strohbach ヅ
Communicative Approach from Marisol Smith
Methods, approaches and techniques of teaching english from Shardabai Pawar Mahila Mahavidyalaya, Shardanagar, Baramati
Methods of teaching english from Shardabai Pawar Mahila Mahavidyalaya, Shardanagar, Baramati
Approach, method and technique in English teaching 2014 from Elih Sutisna Yanto
Communicative Language Teaching (CLT) from Giovanni DJatmika
Multiple Intelligences by Howard Gardner from Giovanni DJatmika
Teaching English as a Challenge from Susan Hillyard
Power Point Oral Approach Of Method Of Teaching Engglish from Marda Ely Shinta
How to teach english from Anna Dalin
What teachers need to know about teaching methods by peter westwood from Muhammad Gunawan
Affective Teaching Vs. Putin Method from Jessen Felix
Communicative Approach Part 2 Class Activities from Joanne Chen
Power point method from hildaaddddddd
Powerpoint For Parents from Intrepidteacher
Powerpoint For Parents from Intrepidteacher
Clt in practice from deipan01
Communicative Language Teaching - Cambridge University from Rajabul Gufron
Communicative approach from Peter Szabo
Communicative Language Teaching from Sherif Akl
Communicative Language Teaching (CLT/CLL) from Joel Acosta
Presentation Didactics from Samcruz5
Communicative Language Teaching from Arianny Carolina
Error correction from Robert McCaul
Communicative Language Teaching from m nagaRAJU
Lesson Plan Basics from tlengnoth
Creating lesson plans lydia everly from Lydia Marie Everly
Effective Communication from m nagaRAJU
What is CLT? from Ivan Aguilar
http://www.slideshare.net/confirm/NjUxODc0NjM7ZDNkZDAzYTRhZjgxOWMwNTEzZDQzNmQ1NjNhZTMyNjU2OGM0ZjY1OQ==/
History Of Language Teaching from Isabel
Teaching Method from ANIISTIANA
Task-Based Instruction (TBI) from นิคโกโร้ ประเสริฐทรัพย์สกุลนิตยวงศ
TBLT Lesson Planning from Robert Dickey
Task Based Approach from Universidad Americana (UAM)
Technology in 2013 ppt1 from Duncan Elder
Blending English teaching with technology from Jack Tseng
Effect of Class-Size on the teaching of English language from Waliyullah Salaudeen
How to teach english with technology - Chapter 7 (Part 1) from marinatorres74